11 Dis 2007. HARI INI, Ain dan Sai menghadiri peperiksaan panduan jalanraya berkomputer di Sekolah Memandu Mustika Muhibbah jalan Sintok, Changlun Kedah. Selama 2 hari mereka membuat latihan ujian berpandukan buku panduan yang diberikan selepas taklimat Pemanduan berhemat pada 8 Dis lalu. Kalau berpandukan buku panduan undang-undang jalanraya, banyak perkara yang perlu dihafal atau diketahui. banyak perkara yang ditambah dan diuji dan markah lulus mestilah melebihi 42 markah per 50 markah. Pada awal pagi jam 0900 calun yang akan menduduki peperiksaan boleh membuat latihan online dan setelah mahir bolehlah mendaftar diri. Keduanya berjaya lulus cukup makan, tetapi ramai juga yang kantui. Pokoknya kalau tak baca dan faham mungkin tak lulus, ada yang ambil sampai 3 ke 4 kali baru lulus.
Ujian ini kalau dibuat setiap kali nak 'renew' lesen pasti ramai yang kantoi, tetapi ianya amat berkesan bagi memastikan pemandu mematuhi panduan jalanraya. Disyorkan setiap pemandu yang terlibat kemalangan melibatkan kematian atau cedera parah wajib diuji panduan jalanraya dan lesen baru dikeluarkan selepas lulus ujian panduan jalanraya dan ujian semula dijalanraya oleh JPJ. Kemalangan di Tol Jelapang melibatkan 7 kematian amat menyedihkan dan sepatutnya tol yang ada dimusnahkan dan semua orang tak perlu bayar tol sehingga tol baru disiapkan. Isunya kenderaan yang dilanggar sedang membayar tol, jadi kalau kenderaan tersebut tidak berhenti ditol mungkin tak berlaku kemalangan. Dari sudut kejuruteraan jalan adalah kurng munasabah tol dibina di jalan yang menuruni bukit, sebab kalau masalah mekanikal seperti brek, tayar tercabut yang pastinya kenderaan akan terus meluncur laju kerumah tol. Rumah tol boleh dibina dikawasan lapang dan mendatar, tak tahulah kat Tol Jelapang sebab nak jaga hati orang Ipoh agar tak perlu bayar tol maka rumah tol dibina hampir dengan lereng bukit. Kenyataan Menteri Kerja Raya, 6 bulan lagi masalah boleh diatasi, tetapi berapa banyak lagi kematian akan ditangisi, kemalangan tidak diminta begitu juga kematian. Kalau nak salahkan pemandu semata-mata sebab kemalangan diJelapang amatlahlah tidak tepat sebab banyak kemalangan disitu melibatkan kematian disebabkan oleh keadaan tempat, rupabumi dan faktor kejuruteraan juga faktor penyumbang kemalangan. Rumah tol boleh dibina sementara di Bukit Gantang dari arah utara ke Selatan dan di arah selatan ke utara di rumah tol Ipoh Selatan yang sedia ada (Tol terbuka). Di Tol Bukit Gantang dan di Ipoh Selatan bayaran dibuat sepenuhnya, jadi tiada bayaran di antara jalan sedia ada.
Sikap manusia memanglah punca utama tetapi amatlah mendukacitakan apabila manusia yang mengurus jalanraya yang pastinya professional tidak pandai mengunakan akal dan kebijaksanaan masing-masing bagi mengurangkan kematian. Selesaikan perkara pokok (batangnya) dan barulah dahan lain tumbuh merendang, kalau batangnya bengkok, pasti juga dahannya turut membengkok.
Ujian ini kalau dibuat setiap kali nak 'renew' lesen pasti ramai yang kantoi, tetapi ianya amat berkesan bagi memastikan pemandu mematuhi panduan jalanraya. Disyorkan setiap pemandu yang terlibat kemalangan melibatkan kematian atau cedera parah wajib diuji panduan jalanraya dan lesen baru dikeluarkan selepas lulus ujian panduan jalanraya dan ujian semula dijalanraya oleh JPJ. Kemalangan di Tol Jelapang melibatkan 7 kematian amat menyedihkan dan sepatutnya tol yang ada dimusnahkan dan semua orang tak perlu bayar tol sehingga tol baru disiapkan. Isunya kenderaan yang dilanggar sedang membayar tol, jadi kalau kenderaan tersebut tidak berhenti ditol mungkin tak berlaku kemalangan. Dari sudut kejuruteraan jalan adalah kurng munasabah tol dibina di jalan yang menuruni bukit, sebab kalau masalah mekanikal seperti brek, tayar tercabut yang pastinya kenderaan akan terus meluncur laju kerumah tol. Rumah tol boleh dibina dikawasan lapang dan mendatar, tak tahulah kat Tol Jelapang sebab nak jaga hati orang Ipoh agar tak perlu bayar tol maka rumah tol dibina hampir dengan lereng bukit. Kenyataan Menteri Kerja Raya, 6 bulan lagi masalah boleh diatasi, tetapi berapa banyak lagi kematian akan ditangisi, kemalangan tidak diminta begitu juga kematian. Kalau nak salahkan pemandu semata-mata sebab kemalangan diJelapang amatlahlah tidak tepat sebab banyak kemalangan disitu melibatkan kematian disebabkan oleh keadaan tempat, rupabumi dan faktor kejuruteraan juga faktor penyumbang kemalangan. Rumah tol boleh dibina sementara di Bukit Gantang dari arah utara ke Selatan dan di arah selatan ke utara di rumah tol Ipoh Selatan yang sedia ada (Tol terbuka). Di Tol Bukit Gantang dan di Ipoh Selatan bayaran dibuat sepenuhnya, jadi tiada bayaran di antara jalan sedia ada.
Sikap manusia memanglah punca utama tetapi amatlah mendukacitakan apabila manusia yang mengurus jalanraya yang pastinya professional tidak pandai mengunakan akal dan kebijaksanaan masing-masing bagi mengurangkan kematian. Selesaikan perkara pokok (batangnya) dan barulah dahan lain tumbuh merendang, kalau batangnya bengkok, pasti juga dahannya turut membengkok.
No comments:
Post a Comment