Sebelum cuti persekolahan kedua 24 Mei hingga 8 Jun 2008, kami merancang untuk balik ke KL menggunakan kereta. Walau bagaimanapun pergerakan terpaksa ditangguhkan kerana aku kena menghadiri ADFELPTS di MTD pada 12 Jun 2008. Pergerakan disaat itu masih berbelah bagi untuk menggunakan kenderaan sendiri atau pengangkutan awam (bas) akan tetapi apabila diumumkan kenaikan harga minyak hampir 78 sen aku bertekad untuk mengunakan bas aje dan anak pula akan mula penggal ketiga persekolahan. Jadi keputusan dibuat muktamatnya menggunakan bas Transnasional. Semakan harga dibuat dan didapati semua syarikat bas menaiki harga kecuali Trannsional masih harga lama (RM 33.00 sehala seorang) dari Changlun ke KL.
Kami berdua mengambil tiket bagi pergerakan jam 2330 malam 10 Jun, kami juga membuat persipan dengan memastikan pakaian tebal (jeans dan jaket) dan juga bantal alas kerana perjalanan jauh hampir 550 KM pastinya letih dan membosankan. Anak yang bongsu darjah 1 merenget dan ingin ikut sama tetapi disebabkan sekolah beliau lebih berat tidak ikut sama, kalau beliau beriya-iya pasti kami bawa bersama. Jam 2245 , walaupun ke stesen bas hanya 5 minit kami bersiap untuk keluar awal memandangkan anak yang sulung baru lulus lesen memandu dan tidak pernah memandu diwaktu malam, jadi kami nak beri peluang dan waktu malam di Changlun kenderaan amat lengang. Setelah memasukkan barang kami bergerak, aku dan isteri duduk dibelakang manakala anak kedua disebelah kakaknya. Pergerakan kancil bergerak agak perlahan dan aku rasa seperti angin kurang, lebih kurang 5 minit kenderaan bergoyang kiri kanan, saat cemas membuatkan kenderaan diberhentikan di tepi jalan dan setelah diperiksa tayar belakang kiri hancur tinggal rim aje. Allahamdullilah tiada kecelakaan berlaku walaupun kami sedikit terganggu. Jam hampir 2300, lantas aku menghubungi M. Sani jiran untuk membantu memandangkan tayar spare tiada.
Kenderaan terpaksa ditinggalkan ditepi jalan dengan penuh tawakal, ayat Alfatihah dan ayat kursi dibaca agar kenderaan selamat dan juga dikunci steering sebagai langkah keselamatan. Tepat jam 2330 kami menaiki bas dan meneruskan perjalanan ke KL. Jam 3 pagi kenderaan berhenti di Spg Pulai Petronas untuk mengisi minyak dan kami tiba di Puduraya jam 5 pagi. Kami merancang menaiki LRT ke BTR memandangkan harga teksi mencecah 25 ringgit sedangkan LRT baru RM 1.70. Yang menjadi masalahnya, LRT hanya beroperasi jam 0600 pagi jadi kami kenalah berjalan lebih kurang 900 meter ke stesen, tambahan pula pintu pagar stesen Plaza Rakyat berkunci dan persekitaranya juga sunyi dan seingat aku Plaza Rakyat dah hampir 15 tahun terbengkalai. Setibanya di BTR stesen jam 0630 pagi setelah kami menunggu hampir 45 minit berdiri dihadapan pintu Stesen Plaza Rakyat. Sesampai diBTR kami terpaksa menapak hampir 1 km ke rumah adik dengan beg besar dan berat pulak tu. Bayangkanlah semua ini untuk mengetahui dan merasai bagaimana menggunakan kemudahan awam. Kalau naik teksi pastinya menjangkau lebih RM 20.00 atau minta saudara jemput juga menyusah dan menggangu routine harian mereka.
Selepas sembahyang subuh aku teringat kunci rumah di Klang tidak dibawa jadi pagi itu terpaksa membuat panggilan kepada anak untuk menguruskan penghantaran Ke KL. Atas inisiatif dan juga networking aku dapat menguruskan kunci rumah melalui kenalan yang akan bergerak ke KL pada petang tersebut dan dijangka kunci diterima pada petang 12 Jun. Ini semuanya urusan yang dipermudahkan (sentiasa amal doa Ya ALLah, ya Tuhan ku permudahkanlah hidup ku di dunia dan juga di akhirat apabila selesai solat). Di KL aku tiada menghadapi masalah kerana adik ipar meminjamkan kereta wiranya dan juga menggunakan kenderaan rasmi bagi urusan ke pejabat. Setelah menyelesaikan keperluan di KL dan di Klang, kami merancang pergerakan balik ke Changlun pada jam 1100 pagi 13 Jun menggunakan syarikat bas yang sama. Sekali lagi adik iaar membantu membeli tikit di Puduraya dan yang menariknya hanya 2 tikit masih kosong dan ianya sama tempat duduk semasa pergerakan ke KL dan kenderaan serta pemandu yang sama.
Sekali lagi kami terpaksa ke Hentian Jalan Duta, atas pertolongan M.Sazali kami dijemput oleh Pmd Lalter (asal orang Kpg Tambulian Kota Belud) jadi aku berikan ole-ole setin kacang Thai sesampai di hentian Jln Duta jam 0945. Sebelum itu, jam 0800 aku ke TESCO Taman Midah bagi membeli donut Big Apple untuk buah tangan anak-anak dan jiran, tetapi hampa kerana kedai dibuka jam 1000 pagi. Walaupun tak dapat beli big apple kami terserempak dengan rakan lama di Kuching yang bekerja sebagai line manager di Kitchen Rice Shop (isteri K. Harizal). Aku dah terbiasa membawa ole-ole sebagai buah tangan orang yang membantu inilah dikatakan bertapa kecilnya dunia.
Berbalik di perjalanan balik, kenderaan berhenti rehat di R&R Sg Perak. Selepas menunaikan solat Zohur menggantikan Solat Jumaat kami makan tengahari di gerai serta membeli buah jambu untuk anak-anak dirumah. Perjalanan diteruskan dan setibanya di KM 71.1 (selepas R&R Gurun) sekitar jam 1630 bas Daewoo Transnasional terpaksa berhenti ditepi lebuhraya kerana mengalami kerosakan tali kipas aircond putus. Kami semua terpaksa turun dan menanti mekanik dari Butterworth untuk membaikinya. Setelah hampir 1 setengah jam mekanik belum kelihatan kami terpaksa menaiki bas Trannasional ke Alor Star memandangkan tiada ada lagi bas melalui Changlun. Di waktu awalnya kami masih menunggu di atas (bumper stim roller) bersantai dan melupakan masalah buat sementara ditempat senggaraan PLUS menanti mekanik sampai, tetapi setelah semua penumpang menaiki bas lain ke Alor Star kami terpaksa juga mengikut nasihat pemandu kerana kebiasaanya mekanik lambat sampai dan kalau sampai dan repair mungkin ada masalah lain pulak. Aku dibesarkan di daerah yang sama dan juga tahu masalah yang bakal dihadapi jika menukar bas dan balik menggunakan bas berhenti-henti. Nak minta adik atau anak buah menghantar boleh tetapi akibat harga minyak dan juga menggangu menyebabkan semua itu terpadam dan kena sabarlah menanti sehingga bas dibaiki.
Alasannya kami malas nak ke Alor Star sebab di stesen Sahab Perdana kami terpaksa menaiki bas berhenti-henti ke Changlun dan mengambil masa 1 jam perjalanan tambahan pula kami membawa beg bersaiz besar. Kami tiba jam 1845 di Alor Star dan nasib kami baik sebab bas ke UUM akan bertolak jam 1915, dengan beg besar kami meneruskan perjalanan dan terpaksa mengeluarkan tambahan RM 3.20 seorang kerana syarikat bas Mara Liner dan Transnasional tidak sama syarikat. Di dalam bas yang sarat penumpang dan juga anak muda mengunakan handphone muzik dengan kuat memberi lagi tekanan kepada aku yang sememangnya bengkak dan sedikit marah dengan halangan perjalanan. Tepat jam 2015 tiba di Changlun dan minta anak jemput di stesen Caltex. Perjalanan dari jam 1100 pagi dan tiba dirunah mengambil masa hampir 9 jam walhal kalau tidak ada kerosakan jam 1730 pasti dah relek dirumah.
BAHANANYA PERJALANAN DAN KESAN SAMPINGAN KENAIKAN MINYAK
Dari pada catatan perjalanan beberapa perkara yang menjadi pengajaran dan pengalaman berharga.
1. Menggunakn pengangkutan awam murah dari segi tambang tetapi susahnya bila 'feeder service' dari rumah ke stesen dan dari stesen ke rumah.
2. Menggunakan kemudahan awam terpaksa bersabar dan terpaksa menggangu saudara mara atau jiran jika ada masalah.
3. Kalau guna bas awam jika ada urusan lain di dalam perjalanan tak dapat transit dilaluan atau jika ada urusan ditempat lain kena kemudahan awam lain atau menggunakan teksi yang mahal dan lain-lain masalah pemandu. Bas akan berhenti ditempat yang ada keuntungan mereka tanpa memikirkan keperluan penumpang, contohnya berhenti dikedai makan yang mereaka dapat diskaun atau layanan. Pakaian kena bawa extra sebab sejuk dan bekalan tambahan.
3. Kalau guna kenderaan sendiri, boleh melawat saudara mara, kenalan disepanjang perjalanan atau menyelesaikan masalah dengan cepat. kalau ke KL menggunakan kenderaan sendiri pasti ke Taiping berehat dan makan di Doli Koew Teow atau berhenti Di R&R bagi mkan atau minum dan solat qasar/jamak. Kalau bawa bekalan (nasi) kami pasti singgah di hentian Gua Tempurung. Masa boleh jimat dan kita boleh merancang perjalanan dengan lebih flexible serta menjana ekonomi setempat.
4. Menggunakan kenderaan awam sesampai di KL terpaksa mengunakan saudara untuk jemput kalau naik teksi mahal, kalu naik LRT kena tunggu time operasi seawal jam 600 pagi, tempat duduk tiada serta keselamatan kurang terjamin. Kalau hujan lagi terukle jawabnya. Kalau bawa barang banyak, bersaiz besar dan anak kecil lagi lah tertekan. Di dalam masa menggunakn perkhidmatan awam berbagai ragam dan masalah dihadapi. Mana ada orang yang buat polisi atau menteri atau pengubal naik bas awam dan merasai masalah rakyat???? mereka patut iklas dan menyamar sebagai rakyat susah dan harungilah perjalanan orang bawah dan ....lu fikir lah sendiri...
5. Sikap pemandu yang berbagai dan kurang sopan santun, tiada rasa nak minta maaf bila ada masalah, kalu cakap pun inilah masalah bas dan syarikat bas. Sewajarnya bila bas rosak, sistem gantian dan penyampaian maklumat diatasi agar penumpang tidak perlu mennunggu terlalu lama dan tidak tahu apa berlaku seterusnya, setidaknya refund balik kos yang belum digunakan. Ini syarikat bas besar yang mempunyai rangkaian bas yang banyak melalui lebuhraya, bagaimana syarikat bas kecil kenalah menunggu lama beb, pernah isteri dan 4 anak kecil dulu naik bas SE (1995) dari jam 9 pagi sampai Alor Star 12 malam, Satu masalah berhenti dibanyak stesen (dalam teket express) dah tu tukar bas bila sampai Ipoh, Buterworth dan rosak pulak. Masalah ini LPKP dah tahu tapi apa yang boleh buat??? Yang pastinya kalau syarikat dan pemandu baik dan ikut peraturan pasti masalah dikurangkan.
6. Naik bas awam kena banyak bersabar, bau, sikap dan juga ego kena jaga kalau tidak tekanan dan darah naik, balik rumah sakit kepala, pening dll. Masa dalam pengangkutan awam tidak boleh diharap dan pastinya perlu merancang sekurang-kurangnya sehari perjalanan sebelum ada majlis penting. Dalam perjalan balik naik Mara Liner anak muda dengan kumpulanya buat bising, buka handset muzik dengan kuat dan menggangu penumpang. Apa yang kita buat setakat merenung, jeling tajam dan kalau bangun menengur pastinya kita yang lebih stress. kalau semua yang membantu menyokong tak apa tapi banyak yang diam sebab tak kuasa nak cari gaduh. Apa nak jadi///??? inilah sikap anak melayu,,,,,,,Ini juga menyebabkan orang kaya dan berstatus tinggi tak mau naik pengangkutan awam, begitu juga orang yang berpendapatan sederhana yang ada kereta, sebab manfaat lebih banyak serta tidak perlu berebut dengan orang lain dan lagi pulak membantu megurangkan kesesakan.
7. Menurunkan harga minyak dan memperbaiki sistem pengangkutan awam adalah jalan terbaik mengurangkan masalah yang sewaktu dengannya.
8. Kebaikanya setelah 2 tahun di Changlun, inilah kali pertama aku dan isteri naik bas MaraLiner A.STar ke Changlun, bas berhawa dingin dan selesa tetapi, masa dan pelbagai ragam membuatkan keinginan menaiki bas semakin menurun bukan kerana status tetapi masa adalah berharga. Ianya secara tidak langsung memberi pengalaman berharga dan belajar mengawal emosi dan poket. Kalau nak murah kena korban masa dan pekak telinga dan buta mata hati.
9. Semua ini berlaku akibat dari kenaikan minyak dan apapun takdir sebegitu rupa. Jadi kita kena menerima hakikatnya kenaikan pasti berlaku tetapi kenaikan yang terlalu drastik banyak memberi masalah. Satu kenaikan menyebabkan pelbagai kenaikan secara langsung atau tidak langsung, tetapi masalah emosi, tekanan dan pesepsi lebih parah dan dimasa panjang memberi kerugian kepada pemerintah.
10. Setiap perkara yang dilalui banyak pengajaran dan pengalaman tetapi kenapa perlu kita melalui pengalaman yang kita tahu ianya pasti berlaku masalah??? Inilah dikatakan asam garam kehidupan, yang memimpin perlu memikirkan masalah besar bukan setakat lahiriah tetapi jasmani dan rohaniah. Bercakap dan bersimpati tidak sama dengan melalui dan merasai penglaman serta menangung dan inilah yang lebih baik untuk membuat keputusan dengan matang dan wisdom.
Catatan ini sebagai melepaskan perasaan dan merekodkan pengalaman yang tidak mungkin berulang dimasa hadapan jika berlaku pasti ada cara dan hikmahnya. WallAllahuaklam Wasaalam.
Kami berdua mengambil tiket bagi pergerakan jam 2330 malam 10 Jun, kami juga membuat persipan dengan memastikan pakaian tebal (jeans dan jaket) dan juga bantal alas kerana perjalanan jauh hampir 550 KM pastinya letih dan membosankan. Anak yang bongsu darjah 1 merenget dan ingin ikut sama tetapi disebabkan sekolah beliau lebih berat tidak ikut sama, kalau beliau beriya-iya pasti kami bawa bersama. Jam 2245 , walaupun ke stesen bas hanya 5 minit kami bersiap untuk keluar awal memandangkan anak yang sulung baru lulus lesen memandu dan tidak pernah memandu diwaktu malam, jadi kami nak beri peluang dan waktu malam di Changlun kenderaan amat lengang. Setelah memasukkan barang kami bergerak, aku dan isteri duduk dibelakang manakala anak kedua disebelah kakaknya. Pergerakan kancil bergerak agak perlahan dan aku rasa seperti angin kurang, lebih kurang 5 minit kenderaan bergoyang kiri kanan, saat cemas membuatkan kenderaan diberhentikan di tepi jalan dan setelah diperiksa tayar belakang kiri hancur tinggal rim aje. Allahamdullilah tiada kecelakaan berlaku walaupun kami sedikit terganggu. Jam hampir 2300, lantas aku menghubungi M. Sani jiran untuk membantu memandangkan tayar spare tiada.
Kenderaan terpaksa ditinggalkan ditepi jalan dengan penuh tawakal, ayat Alfatihah dan ayat kursi dibaca agar kenderaan selamat dan juga dikunci steering sebagai langkah keselamatan. Tepat jam 2330 kami menaiki bas dan meneruskan perjalanan ke KL. Jam 3 pagi kenderaan berhenti di Spg Pulai Petronas untuk mengisi minyak dan kami tiba di Puduraya jam 5 pagi. Kami merancang menaiki LRT ke BTR memandangkan harga teksi mencecah 25 ringgit sedangkan LRT baru RM 1.70. Yang menjadi masalahnya, LRT hanya beroperasi jam 0600 pagi jadi kami kenalah berjalan lebih kurang 900 meter ke stesen, tambahan pula pintu pagar stesen Plaza Rakyat berkunci dan persekitaranya juga sunyi dan seingat aku Plaza Rakyat dah hampir 15 tahun terbengkalai. Setibanya di BTR stesen jam 0630 pagi setelah kami menunggu hampir 45 minit berdiri dihadapan pintu Stesen Plaza Rakyat. Sesampai diBTR kami terpaksa menapak hampir 1 km ke rumah adik dengan beg besar dan berat pulak tu. Bayangkanlah semua ini untuk mengetahui dan merasai bagaimana menggunakan kemudahan awam. Kalau naik teksi pastinya menjangkau lebih RM 20.00 atau minta saudara jemput juga menyusah dan menggangu routine harian mereka.
Selepas sembahyang subuh aku teringat kunci rumah di Klang tidak dibawa jadi pagi itu terpaksa membuat panggilan kepada anak untuk menguruskan penghantaran Ke KL. Atas inisiatif dan juga networking aku dapat menguruskan kunci rumah melalui kenalan yang akan bergerak ke KL pada petang tersebut dan dijangka kunci diterima pada petang 12 Jun. Ini semuanya urusan yang dipermudahkan (sentiasa amal doa Ya ALLah, ya Tuhan ku permudahkanlah hidup ku di dunia dan juga di akhirat apabila selesai solat). Di KL aku tiada menghadapi masalah kerana adik ipar meminjamkan kereta wiranya dan juga menggunakan kenderaan rasmi bagi urusan ke pejabat. Setelah menyelesaikan keperluan di KL dan di Klang, kami merancang pergerakan balik ke Changlun pada jam 1100 pagi 13 Jun menggunakan syarikat bas yang sama. Sekali lagi adik iaar membantu membeli tikit di Puduraya dan yang menariknya hanya 2 tikit masih kosong dan ianya sama tempat duduk semasa pergerakan ke KL dan kenderaan serta pemandu yang sama.
Sekali lagi kami terpaksa ke Hentian Jalan Duta, atas pertolongan M.Sazali kami dijemput oleh Pmd Lalter (asal orang Kpg Tambulian Kota Belud) jadi aku berikan ole-ole setin kacang Thai sesampai di hentian Jln Duta jam 0945. Sebelum itu, jam 0800 aku ke TESCO Taman Midah bagi membeli donut Big Apple untuk buah tangan anak-anak dan jiran, tetapi hampa kerana kedai dibuka jam 1000 pagi. Walaupun tak dapat beli big apple kami terserempak dengan rakan lama di Kuching yang bekerja sebagai line manager di Kitchen Rice Shop (isteri K. Harizal). Aku dah terbiasa membawa ole-ole sebagai buah tangan orang yang membantu inilah dikatakan bertapa kecilnya dunia.
Berbalik di perjalanan balik, kenderaan berhenti rehat di R&R Sg Perak. Selepas menunaikan solat Zohur menggantikan Solat Jumaat kami makan tengahari di gerai serta membeli buah jambu untuk anak-anak dirumah. Perjalanan diteruskan dan setibanya di KM 71.1 (selepas R&R Gurun) sekitar jam 1630 bas Daewoo Transnasional terpaksa berhenti ditepi lebuhraya kerana mengalami kerosakan tali kipas aircond putus. Kami semua terpaksa turun dan menanti mekanik dari Butterworth untuk membaikinya. Setelah hampir 1 setengah jam mekanik belum kelihatan kami terpaksa menaiki bas Trannasional ke Alor Star memandangkan tiada ada lagi bas melalui Changlun. Di waktu awalnya kami masih menunggu di atas (bumper stim roller) bersantai dan melupakan masalah buat sementara ditempat senggaraan PLUS menanti mekanik sampai, tetapi setelah semua penumpang menaiki bas lain ke Alor Star kami terpaksa juga mengikut nasihat pemandu kerana kebiasaanya mekanik lambat sampai dan kalau sampai dan repair mungkin ada masalah lain pulak. Aku dibesarkan di daerah yang sama dan juga tahu masalah yang bakal dihadapi jika menukar bas dan balik menggunakan bas berhenti-henti. Nak minta adik atau anak buah menghantar boleh tetapi akibat harga minyak dan juga menggangu menyebabkan semua itu terpadam dan kena sabarlah menanti sehingga bas dibaiki.
Alasannya kami malas nak ke Alor Star sebab di stesen Sahab Perdana kami terpaksa menaiki bas berhenti-henti ke Changlun dan mengambil masa 1 jam perjalanan tambahan pula kami membawa beg bersaiz besar. Kami tiba jam 1845 di Alor Star dan nasib kami baik sebab bas ke UUM akan bertolak jam 1915, dengan beg besar kami meneruskan perjalanan dan terpaksa mengeluarkan tambahan RM 3.20 seorang kerana syarikat bas Mara Liner dan Transnasional tidak sama syarikat. Di dalam bas yang sarat penumpang dan juga anak muda mengunakan handphone muzik dengan kuat memberi lagi tekanan kepada aku yang sememangnya bengkak dan sedikit marah dengan halangan perjalanan. Tepat jam 2015 tiba di Changlun dan minta anak jemput di stesen Caltex. Perjalanan dari jam 1100 pagi dan tiba dirunah mengambil masa hampir 9 jam walhal kalau tidak ada kerosakan jam 1730 pasti dah relek dirumah.
BAHANANYA PERJALANAN DAN KESAN SAMPINGAN KENAIKAN MINYAK
Dari pada catatan perjalanan beberapa perkara yang menjadi pengajaran dan pengalaman berharga.
1. Menggunakn pengangkutan awam murah dari segi tambang tetapi susahnya bila 'feeder service' dari rumah ke stesen dan dari stesen ke rumah.
2. Menggunakan kemudahan awam terpaksa bersabar dan terpaksa menggangu saudara mara atau jiran jika ada masalah.
3. Kalau guna bas awam jika ada urusan lain di dalam perjalanan tak dapat transit dilaluan atau jika ada urusan ditempat lain kena kemudahan awam lain atau menggunakan teksi yang mahal dan lain-lain masalah pemandu. Bas akan berhenti ditempat yang ada keuntungan mereka tanpa memikirkan keperluan penumpang, contohnya berhenti dikedai makan yang mereaka dapat diskaun atau layanan. Pakaian kena bawa extra sebab sejuk dan bekalan tambahan.
3. Kalau guna kenderaan sendiri, boleh melawat saudara mara, kenalan disepanjang perjalanan atau menyelesaikan masalah dengan cepat. kalau ke KL menggunakan kenderaan sendiri pasti ke Taiping berehat dan makan di Doli Koew Teow atau berhenti Di R&R bagi mkan atau minum dan solat qasar/jamak. Kalau bawa bekalan (nasi) kami pasti singgah di hentian Gua Tempurung. Masa boleh jimat dan kita boleh merancang perjalanan dengan lebih flexible serta menjana ekonomi setempat.
4. Menggunakan kenderaan awam sesampai di KL terpaksa mengunakan saudara untuk jemput kalau naik teksi mahal, kalu naik LRT kena tunggu time operasi seawal jam 600 pagi, tempat duduk tiada serta keselamatan kurang terjamin. Kalau hujan lagi terukle jawabnya. Kalau bawa barang banyak, bersaiz besar dan anak kecil lagi lah tertekan. Di dalam masa menggunakn perkhidmatan awam berbagai ragam dan masalah dihadapi. Mana ada orang yang buat polisi atau menteri atau pengubal naik bas awam dan merasai masalah rakyat???? mereka patut iklas dan menyamar sebagai rakyat susah dan harungilah perjalanan orang bawah dan ....lu fikir lah sendiri...
5. Sikap pemandu yang berbagai dan kurang sopan santun, tiada rasa nak minta maaf bila ada masalah, kalu cakap pun inilah masalah bas dan syarikat bas. Sewajarnya bila bas rosak, sistem gantian dan penyampaian maklumat diatasi agar penumpang tidak perlu mennunggu terlalu lama dan tidak tahu apa berlaku seterusnya, setidaknya refund balik kos yang belum digunakan. Ini syarikat bas besar yang mempunyai rangkaian bas yang banyak melalui lebuhraya, bagaimana syarikat bas kecil kenalah menunggu lama beb, pernah isteri dan 4 anak kecil dulu naik bas SE (1995) dari jam 9 pagi sampai Alor Star 12 malam, Satu masalah berhenti dibanyak stesen (dalam teket express) dah tu tukar bas bila sampai Ipoh, Buterworth dan rosak pulak. Masalah ini LPKP dah tahu tapi apa yang boleh buat??? Yang pastinya kalau syarikat dan pemandu baik dan ikut peraturan pasti masalah dikurangkan.
6. Naik bas awam kena banyak bersabar, bau, sikap dan juga ego kena jaga kalau tidak tekanan dan darah naik, balik rumah sakit kepala, pening dll. Masa dalam pengangkutan awam tidak boleh diharap dan pastinya perlu merancang sekurang-kurangnya sehari perjalanan sebelum ada majlis penting. Dalam perjalan balik naik Mara Liner anak muda dengan kumpulanya buat bising, buka handset muzik dengan kuat dan menggangu penumpang. Apa yang kita buat setakat merenung, jeling tajam dan kalau bangun menengur pastinya kita yang lebih stress. kalau semua yang membantu menyokong tak apa tapi banyak yang diam sebab tak kuasa nak cari gaduh. Apa nak jadi///??? inilah sikap anak melayu,,,,,,,Ini juga menyebabkan orang kaya dan berstatus tinggi tak mau naik pengangkutan awam, begitu juga orang yang berpendapatan sederhana yang ada kereta, sebab manfaat lebih banyak serta tidak perlu berebut dengan orang lain dan lagi pulak membantu megurangkan kesesakan.
7. Menurunkan harga minyak dan memperbaiki sistem pengangkutan awam adalah jalan terbaik mengurangkan masalah yang sewaktu dengannya.
8. Kebaikanya setelah 2 tahun di Changlun, inilah kali pertama aku dan isteri naik bas MaraLiner A.STar ke Changlun, bas berhawa dingin dan selesa tetapi, masa dan pelbagai ragam membuatkan keinginan menaiki bas semakin menurun bukan kerana status tetapi masa adalah berharga. Ianya secara tidak langsung memberi pengalaman berharga dan belajar mengawal emosi dan poket. Kalau nak murah kena korban masa dan pekak telinga dan buta mata hati.
9. Semua ini berlaku akibat dari kenaikan minyak dan apapun takdir sebegitu rupa. Jadi kita kena menerima hakikatnya kenaikan pasti berlaku tetapi kenaikan yang terlalu drastik banyak memberi masalah. Satu kenaikan menyebabkan pelbagai kenaikan secara langsung atau tidak langsung, tetapi masalah emosi, tekanan dan pesepsi lebih parah dan dimasa panjang memberi kerugian kepada pemerintah.
10. Setiap perkara yang dilalui banyak pengajaran dan pengalaman tetapi kenapa perlu kita melalui pengalaman yang kita tahu ianya pasti berlaku masalah??? Inilah dikatakan asam garam kehidupan, yang memimpin perlu memikirkan masalah besar bukan setakat lahiriah tetapi jasmani dan rohaniah. Bercakap dan bersimpati tidak sama dengan melalui dan merasai penglaman serta menangung dan inilah yang lebih baik untuk membuat keputusan dengan matang dan wisdom.
Catatan ini sebagai melepaskan perasaan dan merekodkan pengalaman yang tidak mungkin berulang dimasa hadapan jika berlaku pasti ada cara dan hikmahnya. WallAllahuaklam Wasaalam.
1 comment:
Post a Comment