Thursday 1 November 2012

PULAU AMAN

Nama mengambarkan suasana tenteram dan selamat. rancangan bercuti ke pulau menjadi kenyataan apabila cuti hari raya kedua Aidil Adha jatuh pada hari Jumaat. Cuti panjang serta tidak balik kampong, kami merancang berkunjung dan bermalam di pulau A. Jam 1100 setelah sarapan pagi kami bertolak ke Jeti Tg Musang friendly Stone (Batu Kawan). Jam 1130 kami sampai dan bot sedang menunggu pelanggan. jam 1145 kami samai di jeti P>A. Terus ke Chalet Baiduri dan mendapatkan kunci dari Tok Chik(Mak Irwanshah). Sememangnya kami nak ke Restoren Mee Udang Restoren Terapong. Selepas menukar pakaian kami ke Jeti pekena mee udang sambil mencari umpan untuk memacing pada sebelah petang. Pengalaman dijeti semasa menanti pesanan juga memerhati gelagat penjual ikan di jeti, ramai pelanggan tai nampak penjualnya agak sombong dan tidak mesra. Mungkin jualannya maju atau sememangnya mukanya masam dan sentiasa sibuk.  Mungkin juga aku yang terasa hati? soalan yang diaju dijawab acuh tak acuh sebab pelanggan yang datang semuanya orang berada dan tidak tanya harga pakai ambil timbang dan bayar. Walau apapun aku perlu bersangka baik dan kalau peniaga mempunyai sikap baik, senyuman dan ramah pasti semua pelanggan akan lebih ramai datang di masa hadapan.
     Mee udang dipesan dijamah dan rasa yang boleh diberi 2 bintang cuma bezanya makan diatas laut (jeti ) dengan udang segar bersai L. Umpan ikan diperolehi dari nelayan cina tanpa bayaran memberi kelegaan kerana kebaikan dan kemesraan yang dipamirkan walaupun sibuk dan kepenatan kembali dari menangkap ikan. Selepas kekeyangan balik ke chalet solat zuhor dan kembali kejeti Chalet untu memancing. Kami 3 beranak melabuhkan joran dan setelah hampir 3 jam hanya seekor pari/Cuka bersaiz 200gm dinaikan.Petang relak sambil bersiar dikawasan kampong nelayan dan bersembang dengan pelancong dari Perlis yang turut bermalam di PA. Malam berlabuh selepas solat isyak ke jeti semula sehingga tengahmalam seekor ikan tidak menyetuh kail. Dengar-dengar cakap pemancing tegar ikan kuran disebabkan arus kuat dan juga kerja-kerja pembinaan jambatan kedua PP. Pagi-pagi kami berkemas dan balik ke Tg Musang jam 1100 dan makan di Restoren Pelita jam 1230. wasasalam