Thursday 21 May 2015

KECEDERAAN LUTUT KANAN

Sellepas perlawanan Futsal, 18 Mei 15 ialah pusingan pertama pertandingan bolasepak antara Div MTAT 44/2015 di pdg Bt Kentonmen. MU`A bertemu Kam B.Selepas solat Asar, terus berpakaian sukan bersenam ala kadar sebelum masuk mengantikan LK Semaoan yang kekejangan paha. Selang 5 minit setelah menerima bola ketiga kaki kanan terkehel apabila cuba menahan bola. Bunyi krek kecil dan terasa bahagian lutut macam berpusing dan kesakitan terasa di bahagian lutut dan sukar bergerak. setelah disembur painkiller aku boleh bangun ternincut hincut keluar padang. Terasa tempurung lutut tidak tetap apabila pergerakan kekanan dan kekiri. Selepas dipasang knee guard aku beredar ke Van St John Ambulance untuk rawatan dan pemeriksaan. Disyaki lutut terseliuh dan kemungkinan ACL atau MCL. Aku terus ke Bhg Kecemasan Mizan hospital dan mendapatkan pemeriksaan x ray oleh Dr Bertugas kapt Musaab. Aku diberkan ubat dan dimaklumkan tidak mebahayakan dan aku mohon dirujuk kepada Dr pakar Othopedik. Jam 11 keesokan harinya selepas menguruskan bengkel ISO aku ke Mirzan dan hampir jam 1330 baru dapat masuk jumpa Kapt Dr Rajiv. Beliau memaklumkan kemungkinan soft tisssue atau ligament ada sedikit masalah dan minta aku hadir pada 2 Jun 15 bagi X ray kali kedua. Ini disebabkan bahagaian membengkak sukar dikenal pasti dan pabila surut bengkak ianya boleh dilihat dengan lebih jelas. Aku dinasihatkan berehat 14 hari dan tidak dibenarkan keluar rumah. Hari kedua kaki semakin membengkak hingga ke paras buku lali dan terpaksa menggunakan tongka. Di waktu malam aku terpaksa bangun setiap 2 jam akibat kencing dan jga kesukaran tidur. Hari ketiga, keadaan semakin membengkak dan setiap 2 jam aku terpaksa meletakan ais di atas lutut yang membengkak. Semua pergerakan terhad dan menggunakan tongkat dan solat di atas kerusi.

No comments:

KEJAYAAN DAN KETENANGAN

"Kejayaan dimiliki tidak hadir sendiri tetapi ia datang dengan usaha, berdoa dan bertawakal"

"setiap yang kita impikan tidak selalunya indah, kesunyian mengajar erti hidup berdikari, Namun satu yang kita akan ingat seumur hidup, KENANGAN"

Blog Archive