Tuesday 20 May 2008

HILANG GERAHAM BUKAN TARING

Hampir setahun aku bertahan untuk memastikan graham bawah terus kekal hampir 48 tahun tapi apakan daya kesan tidak selesa membuat aku memutuskan diCaaaabut terus. Graham satu ini masih kukuh tunjangnya tapi bahagian crown atasnya dah serebeh kata orang Kedah, jadi kena tampal dan yang susahnya rapat dengan graham akhir. Mulanya gigi sebatangini aku buat root treatment bagi tujuan menyelamat sebab tunjang satu lagi masih gah. Atas nasihat Dr Mat Dental UUM aku buat pilihan untuk terus mengekalkan gigi tersebut. Aku berulangalik dental hampir 3 kali untuk buat treatment, dan ianya bertahan hampir 4 bulan. Lepas tu, bengkak gusi mula timbul dan aku jumpa balik Dr Mat tetapi tidak juga baik dan di Dental UUM berlaku incident kalau datang dental kena pakai tali leher sebab student, walhal aku duduk luar dan datang pula bukan ada kuliah. Staff bertugas kata tak boleh jumpa Dr sebab pakaian tak ikut peraturan, walaupun alasan diberi x juga diterima dan staff bagi borang kalau nak juga kena isi borang kepada pendaftar dan kena bayar RM 30.00 . Aku naik angin selama ini x ada masalah jumpa doktor berpakaian tali leher? dan kenapa pula kena bayaran jika tidak ikut peraturan. Memanglah salah aku tapi tiada budi bicara untuk beri service walhal dah hampir 5 kali aku berurusan berpakaian seperti biasa( berkasut, cuma T shirt untuk pun sebab lepas buat treatment nak pukui golf). Amarah bukan kepalang lagi, jadi aku tanpa berfikiran waras kalau kena bayar saya boleh dapat percuma di Kem tentera atau klinik kerajaan.
Di atas keceluparan mulut aku terus ke Kem RMAF Kepala Batas, alangkah malangnya Dr ada banguna sedang diubahsuai dan peralatan rosak. Dah hampir 3 bulan semua pesakit tentera kena rujuk klinik kerajaan Jitra atau A.Star Selang sebulan aku sekali lagi call Dental RMAf Dr cuti sakit dan Dr gantian (Dr Choo) dari RMAF Butterworth buat cover selama beberapa hari. Keesokan harinya dengan penuh harapan agar gigi aku dapat dibuat apa yang patut sebab bengkak semakin memilukan. Diklinik dengan penuh sopan Dr membuat pemeriksaan tapi bila nak buat bersih gigi atau kerja berkaitan adapter mesin pula rosak selepas dipasang, jadi Dr hanya bagi nasihat untukl pergi ke Jitra dan bila Dr nak buat X ray gigi, mesin juga tak berfungsi. Sekali lagi Dr buat referment Dr di Klinik Jitra untuk buat X ray dan bertambah merungutnya aku dengan perkhidmatan tentera. Semenjak aku datang tahun (Sep) 2006 dan membuat pemeriksaan rawatan gigi semuanya Ok, tetapi selepas susulan dibuat berbagai halangan, Dr kursus, cuti sakit, lawatan luar, sukan di Lumut dll, hasil pemerhatian rawak memang diakui tiada pesakit datang sebab dah tahu jawapan.
Berbalik rujukan di Jitra, diruang menunggu ramai anggota TUDM juga menunggu rawatan, dan dalam masa menunggu seorang mungkin pesara TUDM, mengeluarkan kata ' Dr kem dan service selalu tidak berfungsi sejak beliau bertugas disana lagi?. Tak dapat aku menyanggah nya kerana aku juga melalui pengalaman yang serupa. Setelah membuat X-ray seminggu lepas itu, aku jumpa Dr Choo, dan beliau tidak dapat mencabut, membaiki graham aku kerana peralatan tidak sempurna, jadi beliau mencadangkan aku ke Kem beliau di Butterworth. Memandangkan bengkak gusi dah surut kesan dari ubat yang diberikan, aku menangguhkan pemeriksaan lagi. Aku terus bertahan dan mengambil pendapat dengan berjumpa 3 Dr gigi swasta dengan mengambil ubat dan kalau nak cabut kena bayaran RM 50.00, dan mereka masih merasakan gigi aku masih kuat dan dikehendaki menjaga gigi dengan menggunakan ubat Sensodyne, pepsodent dan juga ubat kumur. Ada masa semasa di KL bulan Jan 2008, gusi membengkak semula aku lantas mendapat rawatan di Dental Mindef dan atas nasihat Dr, root treatment ok, dan gigi masih kuat jadi kena beri perhatian penjagaan gigi serta diberi ubat antibiotik. Bengkak gusi berulang-ulang jadi aku bertekad untuk mencabutnya setelah selesai kertas disertasi sarjana takut kalau dicabut tak dapat menyelesaikan projek tersebut. Aku terus menanggung ketidak selesaan bengkak berulang walupun gigi tidak sakit, dari kesemua pemeriksaan yang dibuat terdahulu, bengkak akan datang/berulang sebab tampalan diantara gusi dan gigi tidak rata dan diantara gigi dan gusi ada poket kecil yang menyebabkan sisa makan lekat walaupun dibersihkan. Aku juga membeli cermin dan pencungkil gigi seperti dr gigi bagi memastikan aku dapat bertahan sehingga selesai kertas projek.
Semalam selepas hantar binding aku berhajat esok ke klinik Jitra untuk mencabut dan menyelesaikan masalah gusi. Aku telah berusaha untuk menyelamatkan graham tersebut tetapi apakan daya bengkak gusi berulang ditakuti menjadi barah gusi pulak jika tidak ditanggani dengan baik. Alhamdullilah graham yang bertahan hampir 1 1/2 tahun hilang dicabut tak sampai 2 minit. Beginilah asam garam kehidupan benda yang kita sayang atau kita usaha menyelamat nya belum tentu berjaya, begitu juga tutur kata, ego dan kaji selidik boleh menjadi kita lebih tabah untuk menghadapi masa hadapan. Pengajaran sebegini mungkin berguna kepada sesiapa yang menghadapi masalah serupa dan sewaktu denganya. Buatlah pilihan yang bijak untuk masa hadapan. Wasalam.

2 comments:

fauziabd said...
This comment has been removed by a blog administrator.
fauziabd said...
This comment has been removed by a blog administrator.

KEJAYAAN DAN KETENANGAN

"Kejayaan dimiliki tidak hadir sendiri tetapi ia datang dengan usaha, berdoa dan bertawakal"

"setiap yang kita impikan tidak selalunya indah, kesunyian mengajar erti hidup berdikari, Namun satu yang kita akan ingat seumur hidup, KENANGAN"

Blog Archive