Tuesday 6 May 2008

NOKTAH





Jam 7 pagi, seperti biasa aku menghidup WMJ 40--untuk menghantar Emme dan Has ke sekolah. kebiasaannya coreng dan anak-anak pasti berkeliaran minta sarapan pagi tetapi pagi itu hanya kelibat coreng yang nampak keletihan seperti 2 hari lepas tiada anak-anak berkejaran di bawah kenderaan dan pintu masuk. Aku menunduk di bawah kenderaan takut anak-anak coreng bersantai di bawah kenderaan, tetapi hanya kelibat patches dan 2 ekor ikan busuk yang mungkin di bawa balik oleh coreng dari tong sampah hadapan rumah. Aku terus ke arah coreng dan ianya terus berlari kebelakang rumah kerana tahu aku pasti marahkannya. Coreng terus memecut laju apabila aku terus berusaha menangkapnya kerana ia tahu aku tidak suka makanan busok dibawa balik. Pagi itu, terdapat najis kucing di luar kotak tempat kebiasaan anak-anak coreng melepas, jadi terpaksa aku terus mengundur kenderaan dan seterusnya membersihkan porch hadapan umah dengan air dan membuang ikan busok. Pagi itu, anak-anak lewat sedikit sebab aku terpaksa membersihkan najis dan sisa ikan busok dibawa balik oleh Coreng.
Selepas hantar anak kesekolah aku terus kepasar dan sekembalinya diumah kelibat coreng dan anak-anak tidak ada seperti hari biasa. Puas aku dan isteri mencari sekitar rumah sehingga sekeliling taman, namun kelibat mereka tidak kelihatan. Pada malam sebelum itu, aku dan isteri berjalan disekitar taman dan diekori anak-anak coreng jadi kami anggap mungkin anak-anak coreng keluar merayau dan tak tahu balik. Sehingga tengahari, aku masih mencari dan memanggil cocoa, patches, grey dan coreng untuk makan friskies dan ikan tetapi masih tidak muncul kelibat mereka. Aku rasakan coreng mungkin merajuk dan bawa anaknya lari, tetapi ianya tak mungkin berlaku kerana anak-anak coreng tidak pernah ikut ibunya keluar melepasi sempadan rumah.
Anak-anak juga sekembali dari sekolah tercari-cari anak coreng namun tiada kesan atau tanda dicuri orang. Pada malam sebelum itu, anak-anak coreng mengekorikami satu taman dan ramai kehiaranan apabila melihat tiga anak kucing mengekori tuanya. Pada sebelah petang jam 530 ptg Has berlari memaklumkan coreng mati ditepi pagar umah jiran dan banyak kucing mati. Kami bergegas dan mendapati coreng mati mungkin keracunan dan seterunya mencari anak coreng disekeliling rumah dan kami jumpa bangkai cocoa di bawah mesin basuh manakala patches dan grey masih tidak dijumpai hingga ari ini. Kesimpulannya ada manusia yang sanggup meracuni haiwan anjing dan monyet tetapi kesannya kepada hiawan lain turut terlibat sama. Setelah 2 hari, kecerian disebelah petang agak kusam kerana setiap petang pasti anak-anak kucing akan memanjat pokok, berlompat dan bermain dengan Emee, Sai dan Has dan juga dikongsi dengan anak jiran. Wasalam

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.

KEJAYAAN DAN KETENANGAN

"Kejayaan dimiliki tidak hadir sendiri tetapi ia datang dengan usaha, berdoa dan bertawakal"

"setiap yang kita impikan tidak selalunya indah, kesunyian mengajar erti hidup berdikari, Namun satu yang kita akan ingat seumur hidup, KENANGAN"

Blog Archive