Tuesday 27 May 2008

KAPCAI TUKAR KULIT



Cuti sementara menunggu masuk matrikulasi aku memberi tugasan kepada Sai untuk menukar kulit kapcai PL 6952. Setelah berhenti kerja D C Mart, tiada ada kerja nak buat, jadi aku cadangkan beliau mengecat Motosikal antik. Mula-mula aku buka bahagian motosikal dan ajar bagaimana nak mengecat dengan mengikis cat lama dengan kertas pasir dan menanggalkan bahagian dan komponen yang boleh ditanggalkan. Setelah hampir seminggu dibersihkan kami mula mengecat undercoat dan warna dibeli warna hijau dan setelah dicat jadi warna parti jadi kami tukar kepada warna kelabu kehitaman. Jadilah kulit baru. Kos hanya RM 100 aje. Bab pasang mula kelam kabut dan apadah jadi, motor tak dapat start sebab spring valve carburator tak berfungsi, jadi kena bawa kedai beli caburator needle dan spring. Buat masa ni motor masih tersadai sebab tunggu spare part. Semasa aku kat belajar di UiTm (cuti semester) aku berjaya cat kereta Toyota Ke 30 warna putih ke hitam jadi kali ini cat motosikal pulak. Ok le tu ada jugak pengalaman, walau apa pun pengalaman aku dapat masa tunggu MCE tahun 1978 kerja sementara dengan Pak Lang Mat Isa kedai Pomen buka dan pasang enjin WW segan arwah ayah buat overhaul enjin.

No comments:

KEJAYAAN DAN KETENANGAN

"Kejayaan dimiliki tidak hadir sendiri tetapi ia datang dengan usaha, berdoa dan bertawakal"

"setiap yang kita impikan tidak selalunya indah, kesunyian mengajar erti hidup berdikari, Namun satu yang kita akan ingat seumur hidup, KENANGAN"

Blog Archive