Monday 23 June 2008

Kegagalan bukan satu noktah, tetapi satu lonjakan kepada kejayaan(samb----)

Disini SMKH (Kheat Hwa) ianya asing dan berapa kerat pelajar melayu dalam kelas aku 4 orang aje(pompuan melayu X), kelas 4A3 ada 4 melayu dan kelas 4A4 hanya 2 melayu. Kami bertemu bila ada kelas agama. Tau aje lah sekolah China kantin memang tak makanle, cuma beli ayaek dan bawa bekal sendiri. Disini ianya asing dan berapa kerat pelajar melayu dalam kelas aku 7 orang aje, kelas 4A3 ada 6 melayu dan kelas 4A4 hanya 2 melayu. Aku masih ingat Cik Gu Add math mak datuk bahasa melayunya conform tak lulus sebab belajaq kat Taiwan dan lajunya semacam, tak de lah nak kita faham kepala ekor. Cik gu Kimia pula pakai skirt pendek jadi ramai lah buat ujikaji ke atas pakaianya. Cik Gu berbangsa melayu hanya 2 tiga orang aje itu pun ajar BM dan Agama. Aku menduduki MCE dengan penuh debaran sebab dah awal tahu subjek killer pasti kantoi dan aku juga x ambil Add Math. Keluar exam aku kecewa sebab BM pula 7. Aku kalau ikut result boleh dapat gred 2 tapi sebab BM 7 dapat SAP aje. Tanpa mengenal kecewa aku ambil sekali lagi sebagai calon persendirian dalam aliran Sastera, dan belajar di Yayasan Anda dekat bulatan Kancut. Dalam duk belajaq aku x sangka ada seorang pelajar nak jalin silaturahim sebagai boyfriend dia dan hantar wakil macam nak merisik khabar (mungkin malu kot). Aku dengan rasa sedikit panik dan menolak atas alas an semua kawan tapi lebih menumpukan pelajaran takut gagal kali kedua dalam peperiksaan. Aku sebenar mana ada kawan pempuan sejak sekolah menengah kerana classmate melayu hanya 2 orang dan yang ramainya amoi. Setelah mendapat keputusan aku memohon masuk MTD sebagai Pegawai Kadet. Aku dulu masa sekolah rendah jalan kaki sebab jaraknya 500 meter dari rumah, sekolah menengah hingga form 3 naik basikal sejauh 5 km dan Form 4 naik bas sekolah jauhnya 15 km.

Kisah kehidupan kampong dari darjah 1 hingga ke Form 5 amat bermakna dimana dari kecil hanya berpelita minyak tanah, lampu ayam, kepada lampu karbait, lampu gasoline, bateri kereta, generator dan mendapat bekalan eletrik pada tahun 1975. Seingat aku paip air bersih juga telah ada sejak aku dilahirkan. Begitu juga dapat merasai perubahan teknologi dan asam garam kehidupan (bersam----g)

No comments:

KEJAYAAN DAN KETENANGAN

"Kejayaan dimiliki tidak hadir sendiri tetapi ia datang dengan usaha, berdoa dan bertawakal"

"setiap yang kita impikan tidak selalunya indah, kesunyian mengajar erti hidup berdikari, Namun satu yang kita akan ingat seumur hidup, KENANGAN"

Blog Archive