Saturday 14 June 2008

KENANGAN 28 TAHUN DI CWG KADET RMC

11 Jun 2008, genap 26 tahun aku kembali setelah meninggalkan RMC pada Julai 1982 setelah berada selama hampir 2 tahun di RMC mulai 1 Jun 1980. Kali ini aku hadir di Blok penginapan tkt 1 (kiri dari bawah mengadap padang kawad belakangnya kantin), bilik 1 dimana bilik aku menginap selama 2 tahun. Kehadiran aku dengan uniform dan menghadiri ADFELPS test (kali pertama diadakan ujian untuk MPAT). Setibanya jam 730 pagi di RMC, blok Cwgn Kadet dahulunya (sekarang semua bangunan dibawah Cwgn PUTRA MTD). Pintu lobi utamanya dinamakan Pintu Munip, alangkah kecilnya jasa beliau hanya pintu dikekalkan namanya, walhal nama dewan masih kekal dengan nama Dewan Templer (Gen. Templer). Lantai lobi digantikan dengan tile bukan lagi 'granite floor'(setiap malam pasti di wax dengan tangan dan dipolish dengan mesin,) dan pemegang pintu dah tak kena BRASSO dikilat masa kadet dulu begitu juga 2 meriam Anti ac dipintu masuk melalui padang kawad.

Sedih juga bila melihat suasana halaman cwgn kadet tidak dijaga rapi, rumput panjang dan bangunan kantin masih seperti dulu, motosikal pekerja diletakan diruang antara kantin dan bangunan kadet. Disudut bangunan model (Bulat bumbung tile) pula bertutup dan kusam. Manakala library dan stor senjata tidak banyak perubahan.

Sebelum ujian bermula aku meninjau tingkat 1 dn 2 dan seluruh bangunan dijadikan kelas Putra tingkatan 4. Tingkat 1 sebagai bilik guru (Abdul Rahman Kompeni) manakalan mess serta dewan ditingkat dijadikan bilik makmal F1 CAD/CAM dan bilik kajian. Ujian kami diadakan dibarisan bilik aku menginap dahulu, ruang tengah dulunya koridor antara bilik dipecahkan dan bilik yang lebih luas sebagai bilik guru dan bilik darjah putra RMC. Ditingkat 2 dan 3 (Alam Shah Kompeni dan Syed Putra Kompeni) dijadikan bilik darjah. Semua koridor dibuat mengadap ke padang kawad.

Aku berbangga sebab berada dibilik yang dulunya menjadi tempat beradu dan menjalani kehidupan dikadet. Tepat di bilik aku diletakan radio dan rostrum dan ianya memberi kenangan silam selama 26 tahun dulu. Sayangnya aku tidak dapat mengambil gambar sebagai kenangan yang pastinya skot boleh meingat/merungkai kembali lakaran dan tempat penginapan tanpa gambar pun, kerana ianya tempat jatuh lagi dikenang. Tidakku sangka bilik ini sekarang menjadi sumber percambahan ilmu dan bukan dijadikan stor. Skot-skot kalau ada peluang bawa-bawa lah melawat kenangan lama dulu dan coretlah sesuatu bagi mengimbau kenangan dulu-dulu.

Kalau tidak silap bilik aku dibarisan senior bersama W.Rahman, dan Yew, manakala hadapan bilk Lokman, Kenali, Amin, dan Liew. Yang lain tak berapa ingat dah, kalau lama pikioq dan bersembang dengan skot mungkin ingat kembali. Wasalam

No comments:

KEJAYAAN DAN KETENANGAN

"Kejayaan dimiliki tidak hadir sendiri tetapi ia datang dengan usaha, berdoa dan bertawakal"

"setiap yang kita impikan tidak selalunya indah, kesunyian mengajar erti hidup berdikari, Namun satu yang kita akan ingat seumur hidup, KENANGAN"

Blog Archive